A for folkeparti (1934-1960) Hjem // A for folkeparti (1934-1960) Menu Danmark for folket Socialdemokratiet generobrer magten i 1929. Kort efter begynder Thorvald Stauning at formulere det program, der i 1934 offentliggøres som ’Danmark for folket’. Programmet lancerer Socialdemokratiet som et bredere favnende folkeparti – man er ikke længere kun et parti for byens arbejdere. Stauning eller Kaos Socialdemokratiet vil nu gerne være for alle, der vil fællesskabet. Folket på landet, folket på søen og den voksende gruppe af funktionærer i byerne. Og med Kanslergadeforliget i 1933 har partiet også markeret sig som et parti, der vil klassekompromiset og det samarbejdende folkestyre. Med Thorvald Stauning som den politiske leder, der skal styre landet gennem tidens økonomiske og demokratiske krise med arbejdsløshed og antidemokratiske trusler fra både højre og venstre. 👉🏻 ’Stauning eller Kaos’ plakaten fra folketingsvalget i 1935, Socialdemokratiets bedste valg nogensinde med over 46% af stemmerne. Det er den første plakat med det politikerportræt, som bliver normen flere årtier senere. 1930’ernes krise Det brede vælgerfokus ses i 1930’ernes plakater. De viser dels de nye vælgere, som Socialdemokratiet forsøger at nå, dels et parti, som i egen selvforståelse er det eneste egnede parti til at føre Danmark gennem tidens krise. Men med Tysklands besættelse i 1940 er der klare grænser for partiets manøvrerum – og plakaterne ophører af samme grund mere eller mindre under 2. verdenskrig. Plakater fra 1930’erne 1936 1939 Genopbygning efter krigen Efter krigen er fokus på genopbygning af samfundet, ikke mindst produktionsapparatet. Der skal gang i økonomien, som skal styres politisk. På den måde kan der skabes arbejdspladser og et økonomisk fundament for udvidelse af velfærden. Flere af Socialdemokratiets plakater fra efterkrigstiden viser stærke arbejdere foran store fabrikker – et tegn på den økonomiske fremgang, der skal skabes, og en udvikling, der bør tegnes af Socialdemokratiet. Plakaten er fra 1947. Tryghed Økonomien er længe i knæ. Arbejdsløsheden, som spøgte før krigen, spøger stadig, og Socialdemokratiets mantra bliver at skabe tryghed. Tryghed i ansættelsen og tryghed gennem velfærdstiltag for de grupper, der mister arbejdet eller ikke længere kan arbejde. Næst efter ’Socialdemokratiet’ er ordet ’Tryghed’ det oftest forekommende på plakaterne. 1946 1950 1953 Det store A Efter krigen begynder en ny tendens på de socialdemokratiske plakater: A’et, partiets listebogstav, optræder som selvstændigt motiv på plakaterne. Her er det stadig tegnerne, der udfører plakaterne, som ellers i stigende grad er blevet overtaget af grafikere. På tegningerne optræder A’et som en skulptur, der peger på industrisamfund, folkelige fællesskaber eller blot på ’A for Socialdemokratiet’. Klik dig videre gennem historien nedenfor 👇🏻 Se flere plakater og dyk ned i de forrige og næste kapitel nedenfor. Du kan også starte forfra i temaet ved at gå til forsiden.