A for velfærdsparti (1960-) Hjem // A for velfærdsparti (1960-) Menu Gør gode tider bedre Med det økonomiske opsving fra 1958 bliver der lagt et fundament for 1960’ernes udbygning af velfærdsydelserne. Flere socialdemokratiske ledere har baggrund som økonomer, og de designer den nye velfærdsstat med arbejdsmarkedspolitik og nye skattesystemer. Plakaterne adskiller sig meget fra 1950’ernes plakater, som var præget af usikre fremtidsudsigter og behovet for tryghed. Nu afspejler de en ny tid med optimisme og forbrug – og en ny type vælger på plakaten med fjernsyn, skjorte og attachemappe. 1960 1960 1960 Politikeren på plakaten Da Stauning i 1935 optrådte som alternativ til ’Kaos’, var det en ny ting med politikeren som motiv på plakaten. Men fra 1970’erne og frem bliver det normen, og politikerportrættet er den dag i dag den almindelige plakatform. ’ Stem på mig’ genren er på nogle måder en tilbagevenden til de allertidligste plakater, som ligeledes blot opfordrede til at stemme på en given kandidat. Men de er også udtryk for en individualisering af politikken med kandidaten i centrum frem for det politiske budskab. Som plakatkunst bringer de ikke meget nyt. Garanten for velfærd Op gennem årtierne portrætterer Socialdemokratiet sig som den naturlige garant for velfærden. Det giver udfordringer, når partiet i periode står uden for regeringsmagten. Og fra 1990’erne bliver partiet udfordret af Dansk Folkeparti på kernepunkter som tryghed og ældrepleje – der opstår kamp om de klassiske arbejdervælgere. Plakaten er fra 2001 Arbejderen tilbage på plakaten Socialdemokratiet går til valg i 2019 med den meget omtalte ’Nu er det Arnes tur’ kampagne. Kampagnens plakater sætter fokus på vælgergrupper, der er blevet klemt i de seneste års reformer: børnehavebarnet, gymnasieeleven, pensionisten – og altså bryggeriarbejderen Arne. Som plakatkunst er det en tilbagevenden til den tidlige periodes portrættering af arbejderen. Men hvor man tidligere viste arbejderen som ikon eller type, er det nu en vaskeægte, levende arbejder, der ses på plakaten. A på plakaten i fremtiden Den politiske plakat er i stigende grad blevet udfordret af de mange andre visuelle medier, der sætter billeder og paroler på politiske sager. Den fortsatte fornyelse af den politiske plakat er mest sket på græsrodsniveau eller blandt yderpartier, som ikke skal favne så bredt som Socialdemokratiet. De andre store partier er gået samme vej som Socialdemokratiet, og plakaterne ligner i høj grad hinanden. Alligevel forsvinder plakaterne næppe foreløbig – så der er en ledig banehalvdel til det parti, der formår at forny plakatkunsten. Og her kan Socialdemokratiets historie som pionér inden for den politiske plakats udvikling måske være en inspiration: Ved at inddrage de dygtigste, visuelle kunstnere formåede man i en periode at sætte dagsordenen inden for den type politisk kommunikation. Læs mere af historien nedenfor 👇🏻 Gå til de to første kapitler i historien om Socialdemokratiets plakater nedenfor, eller gå til forsiden af temaet.