A på plakaten Hjem // A på plakaten Menu Socialdemokratiets historie gennem valgplakaten Socialdemokratiet opstår som et moderne masseparti i 1871. Målgruppen er de mange arbejdere, som lever uden sociale, økonomiske og politiske rettigheder. Et af de vigtigste fokuspunkter er den demokratiske kamp for udvidet valgret, så alle kan få lov til at stemme, uanset køn, indkomst og social status. Det kræver, at man kan nå ud til arbejderne. De skal informeres om deres rettigheder, og om hvordan de ved at stå sammen, kan ændre på forholdene. Plakaten som massemedie Kort efter Socialdemokratiets opkomst opstår så den politiske plakat som medie. Socialdemokratiet er et masseparti, plakaten er et massemedie, og de to går godt i spænd. Med plakaten kan man hurtigt og effektivt henvende sig til arbejderne. Plakaten leverer et kondenseret budskab til de mange potentielle vælgere på vej gennem byen til eller fra arbejde. Socialdemokratiet tager med det samme den politiske plakat til sig og er også det første af partierne til at udvikle plakaten, da der kommer tegninger på. De former et billedsprog på plakater lavet af tidens bedste tegnere, hvor billede og tekst bakker hinanden op. Plakatkunsten udvikler sig, siden kommer fotos til, og det ender med den valgplakat, vi typisk kender i dag: Politikerportrættet, som fra lygtepælen kæmper om opmærksomheden med alle de andre politikerportrætter. Plakaterne viser et parti, et samfund og en plakatkunst i udvikling. De viser forskellige tiders udtryk, og forskellige tiders ideer, værdier og paroler. Socialdemokratiet fremstår først som et rendyrket arbejderparti, der indkalder til klassekamp. Siden som bredt favnende folkeparti og endelig som velfærdspartiet, der er garant for tryghed og sociale fremskridt. 1932 1953 1971 Klik dig videre gennem historien nedenfor 👇🏻 Se flere plakater og dyk ned i de tre temaer nedenunder. Her har vi samlet det bedste fra plakatudstillingen ’A på plakaten’, som åbnede 10. juni 2021 i anledning af Socialdemokratiets 150 års jubilæum.