Udløbet Arrangement

Søndag 10. sep. 2023 - 14:00-16:30

Aldrig mere? 50-året for militærkuppet i Chile

Kom til en eftermiddag med taler, digte, opløsning og sang i Arbejdermuseets festsal, hvor vi markerer 50-året for militærkuppet i Chile.

chile-1920×1005

I samarbejde med Arbejdermuseet inviterer eksilerede chilenere – der efterhånden også er blevet danske – til en eftermiddag på Arbejdermuseet, hvor vi kigger tilbage og frem. Tilbage på kuppets dage og på tiden der er gået. Vi spørger, hvad vi har lært, hvad vi tager med os og minder hinanden om, hvorfor det ikke må ske igen. Gennem fællessang, digtoplæsning og folkemusik sætter vi scenen og søger svar på, om demokratiet har en chance i Latinamerika.

Søndag d. 10. september Kl. 14-16.30

Pris kr. 50,- pr. person inkl. et glas vin og en empanada.
Salen åbner kl. 13.30. Museet lukker kl. 17. Arrangementet er på dansk, engelsk og spansk

** Arrangementet er udsolgt**

Dagens moderator er Claudio Rojas. Oplev også Carlos Salas, Marcelo Llorente, Pelle Dragsted, Jan Gustafsson, Caja Bruhn, Malene Boeck Thorborg, Natalia Araya, musikgruppen Titicaca,m.fl.

Stå sammen for demokratiet

11. september 1973 gennemførte militæret i Chile et blodigt kup. Ved hjælp af terror og brud på menneskerettighederne ødelagdes landets demokratiske institutioner. I år er der gået 50 år.

På trods af mange års kampe viser det seneste års begivenheder, at demokratiet mange steder i Latinamerika fortsat er i alvorlige kriser. Uro, politisk ustabilitet, korruption og mangel på tillid er en del af hverdagen.

I 1970’erne fandtes flere chilenske støttekomitéer i Danmark, i dag er Latinamerikas kampe for demokratiet kun sjældent en del af det danske nyhedsbillede. Hvilken form for solidaritet er der brug for i dag? Vi spørger lektoren, journalisten, politikeren og fagforbundet, hvordan vi fra Danmark kan bakke op om kampen for et lige og retfærdigt samfund i Latinamerika.

Kom og stå sammen med dem, der for altid er mærket af deres oplevelser for at sikre, at historien ikke gentager sig!

Arrangementet er tilrettelagt af dansk-chileneres 50-års gruppe og sponseret af Den Chilenske Ambassade.

Dagens program

Fællessang – ”El Pueblo Unido” akk. Titicaca

50-års tale v. Marcelo Llorente (3F tillidsmand).

Hilsen fra Felipe Cousiño, Chiles ambassadør i Danmark

Hvorfor er det så svært at skabe demokrati i Latinamerika? Er kuppenes tid forbi? Ved Carlos Salas Lind, lektor på CBS, master i økonomi

Digtoplæsning af Garbriela Mistral, den første chilenske nobelprismodtager. Oplæsning på dansk og spansk v. Malene Boeck Thorborg og Natalia Araya

Pause – Baren er åben.

Samtale: Solidaritet og opmærksomhed med Latinamerika før og nu.

Deltagere

• Jan Gustafsson, lektor på KU, tidligere aktivist i Allende Komiteen
  • Pelle Dragsted, folketingsmedlem for Enhedslisten
  • Carlos Salas, lektor på CBS
  • Caja Bruhn, Faglig sekretær i 3F

Musikalsk indslag ved Titicaca

Tak for i dag, museet har åbent til kl. 17.