Udløbet Arrangement

Forsamlingsbygningens fødselsdag – gratis entré

140fødselsdag kopi

Kære gæst

Du inviteres på gratis museumsbesøg tirsdag d. 23. april 2019. Den dag fylder vores hus, Arbejdernes Forenings- og Forsamlingsbygning, nemlig 140 år, og det skal fejres! Vi åbner dørene for alle på dagen i hele åbningstiden, kl. 10-16.

Du inviteres også til at høre mere om bygningens historie ved mini-foredrag i festsalen. Det sker kl. 11.00, kl. 13.00 og kl. 15.00.

Kl. 12.00 og kl. 14.00 kan du opleve den sanselige fortælling om starten på den danske arbejderbevægelse på festsalens smukke loft. Du skal bare melde dig til i butikken, når du ankommer.

Hvis du spiser frokost i restaurant Café & Øl-Halle på dagen, vil der blive serveret gratis fødselsdagskringle og kaffe efter maden. Du kan bestille bord til frokost på dagen her.

Vi glæder os meget til at fejre dagen sammen med dig! 🇩🇰🇩🇰🇩🇰

Bygningen blev opført i 1879, da arbejderne havde brug for et sted at mødes – et sted, hvor myndighederne ikke lyttede med, et sted, som var stort nok til at huse en stor forsamling, der ønskede at organisere sig i kampen for et bedre liv. Arbejdernes Forenings- og Forsamlingsbygning har dannet ramme om utallige møder, konferencer, fester, maskerader og fagforbundskongresser og har gennem tiden huset fagforeningskontorer, små værksteder, avis-redaktioner og meget mere. Thorvald Stauning har tilmed haft kontor her. Arbejdermuseet har ligget i huset i Rømersgade 22 siden 1982, og i 2018 blev den skrevet på tentativ-listen over Danmarks indstilling af steder med UNESCO verdensarv.

Læs mere om bygningens historie i temaet her og følg historien i billedgalleriet nedenfor.