Børn og unge sikrer rekordår for Arbejdermuseet

DSC01988

Et højere besøgstal end nogensinde og en international pris for evnen til at engagere unge i sociale og politiske spørgsmål. Det blev i høj grad børn og unge, der satte dagsorden på Arbejdermuseet i 2019.   

Historier om hverdagsliv, faglige fællesskaber og politisk engagement har aldrig været mere populære. I hvert fald hvis man skal måle det i forhold til Arbejdermuseets besøgstal. Ikke færre end 116.000 gæster lagde vejen forbi museet i løbet af 2019, og det gør året til det bedst besøgte i museets 36-årige historie. 

24.000 børn og unge på undervisningsforløb

Besøgssammensætningen viser, at Arbejdermuseet formår at nå ud til et bredt publikum. Men særligt én målgruppe skiller sig ud i mængden af besøgende, nemlig børn og unge, der bruger Arbejdermuseet i forbindelse med deres undervisning og uddannelse. Ikke færre end 24.000 børn og unge har deltaget i et af museets undervisningstilbud om alt fra børnearbejde, uddannelsesvalg, arbejdsmarkedet til politisk aktivisme og klimakamp. Et tal, der placerer museet som et af de bedst besøgte kulturhistoriske undervisningssteder i landet. 

”Arbejdermuseet har som mål at styrke viljen til et lige og retfærdigt samfund gennem engagerende møder med historien. Og her er kontakten til børn og unge helt afgørende. Vi har gennem flere år opbygget et omfattende samarbejde med undervisningsinstitutioner for at nå så bredt ud som muligt. Derfor er vi utrolig stolte over at blive brugt af de generationer, der skal forme samfundet i fremtiden”

-siger direktør Søren Bak-Jensen.

Erhvervsuddannelser skal bruge museer mere

I september 2019 modtog Arbejdermuseet den prestigefyldte internationale museumspris DASA AWARD for museets samfundsmæssige engagement og evne til at involvere unge i udviklingen af museets udstillinger. Juryen fremhævede bl.a. udstillingen Håndens Arbejde, der sætter fokus på unges valg af uddannelse og håndværksmæssige fag.

Udstillingen og de tilknyttede undervisningsforløb har været det store trækplaster i 2019 og har tiltrukket nye målgrupper til museet, heriblandt elever fra erhvervsuddannelser. Det har givet anledning til, at Arbejdermuseet har formuleret en ny målsætning: Det bør være lige så oplagt og relevant for erhvervsuddannelser som det er for det almene gymnasium at bruge museer i undervisningen. Søren Bak-Jensen uddyber: 

”Faglærte er langt sjældnere gæster på museer end personer med studentereksamen. Noget af den skævhed bliver skabt, fordi kulturel dannelse ikke bliver set som relevant, når man skal uddanne sig til fx tømrer eller procesoperatør. Museer bør tage et større ansvar for at udvikle samarbejder med erhvervsuddannelser og på den måde være med til at rette op på skævheden i befolkningens brug af kulturtilbud”


Kontakt

For interview eller uddybende kommentarer, kontakt direktør Søren Bak-Jensen på sbj@arbejdermuseet.dk eller tlf. 33 48 03 00

For fotos og andre forespørgsler, kontakt kommunikationsansvarlig Stine Groth Rasmussen på sgr@arbejdermuseet.dk eller tlf. 33 48 03 19