Demokratisk pædagogik og projektopgaveforløb Hjem // Demokratisk pædagogik og projektopgaveforløb Menu Fotoreportagen er lavet til dig som lærer eller lærerstuderende som inspiration til, hvordan du kan bruge en udstilling som afsæt for et projekt eller et projektopgaveforløb. Kig med og find ud af, hvad et museum kan bidrage med for eleverne i både processen og de færdige produkter. Og bliv klogere på, hvordan projekter og projektopgaver i sig selv er demokratisk pædagogiske. Fotoreportagen dokumenterer et samarbejde omkring projektopgaven mellem 9. klasserne på Ingrid Jespersens Gymnasieskole og Arbejdermuseet i særudstillingen AKTIVIST i skoleåret 2021/2022. Samarbejdet og udvikling af det var muliggjort af fondsmidler fra Fonden Roskilde Festival. Hvorfor og hvordan? På Arbejdermuseet er det en grundpræmis at videreføre den demokratiske arv, som museets hjem, den gamle Arbejdernes Forenings- og Forsamlingsbygning fra 1879 repræsenterer. Forsamlingsbygningen skabte rum for arbejdernes demokratiske dannelse og på samme vis, sigter museet efter at skabe demokratiske rum for skoleelever i alle aldre. I projektsamarbejdet med Ingrid Jespersens Gymnasieskole stillede museet særudstillingen AKTIVIST til rådighed for eleverne, deres projekter, stemmer og medskabelse. AKTIVIST dannede ramme om et helt forløb, der faldt i tre faser Første fase: Inspirationsworkshop Projektforløbet blev forud for selve projektopgaveugen indledt med en workshop i AKTIVIST, hvor eleverne blev præsenteret for projektets tema: Aktivisme. Her kunne eleverne gennem mødet med udstillingens formidling af aktivismens former, strategier, historier og fællesskaber, selv lade sig inspirere til egne projekter og fordybelse. Netop ved at bruge en udstilling som et startskud og inspirationskilde til et fælles projekt, bliver alle eleverne stillet lige, da inspiration ikke kræver specifikke forforståelser. Yderligere kan en udstilling grundet dens forskelligartede formidling af et emne i både form og indhold inspirere eleverne til af finde egne faglige vej ind i overemnet. Anden fase: Produkt- og ressourceworkshop Projektforløbets anden fase fandt sted i elevernes projektuge, hvor museet afholdt en produkt- og ressourceworkshop. Formålet med denne workshop var, at eleverne selv kunne blive inspireret til, hvordan de kunne omsætte deres problemstillinger til produkter. Inspirationen kom blandt andet fra elevernes undersøgelser af, hvordan museale genstande formidler historier, indhold og emner. Inspirations- og produktworkshoppen blev afsluttet med formatet: ”mød en ekspert”, hvor museets ansatte stillede deres faglighed til rådighed, så eleverne blandt andet kunne få hjælp af en kommunikationsmedarbejder, en scenograf og museumsinspektører. Tredje fase: Fremlæggelse of pop-up udstilling Projektforløbets tredje fase var elevernes fremlæggelse af deres projektopgaver, hvor fremlæggelsen var rykket fra skolen og ned i udstillingen AKTIVIST. Eleverne fremlagde her af to omgange. Om formiddagen fremlagde de deres problemstillinger, besvarelser og produkter for klassekammerater og lærere. Og om eftermiddagen præsenterede de i en pop-up udstilling af elevprodukter for deres forældre, venner og nærmeste. Særlige udbytter fra forløbet Tre særlige ting fremstod som særlig udbytterigt for eleverne gennem projektopgaveforløbet: Det at de kunne bruge museet som et særligt og ekstra elevrum i processen. Det at de fik supplerende vejledning af museets undervisere og fagfolk. Det at deres endelige produkter blev mere interaktive. Elevernes rum I løbet af projektugen var AKTIVIST åben for eleverne, så de kunne ”komme og hænge ud”, som de selv formulerede det. Men eleverne hang ikke blot ud; de arbejdede også meget seriøst og dedikeret i og med udstillingen. I denne proces blev rummet til et elevrum snarere end et museumsrum, da eleverne tog rummet til sig. Museumsfagfolk som vejledere Fordi eleverne gennem hele projektopgaveforløbet genbesøgte museet og mødte de samme fagfolk igen, blev museets undervisere og fagfolk nogle, der kunne understøtte udviklingen af elevernes projekter og produkter. Museets ansatte blev brugt som eksperter og vejledere både i forhold til emnet aktivisme og på elevernes produkter samt på fremlæggelsernes form og indhold. Eleverne gav selv udtryk for, at det hjalp dem til at fordybe sig i deres projekter, når de havde flere vejledningsmuligheder til rådighed sideløbende med deres egne lærere. At åbne skolen for verden Der kan desværre være en tendens til, at skolers og museers praksisser lukker sig om sig selv. Projektopgaveforløbet var et forsøg på at åbne de to praksisser for verden, idet Ingrid Jespersens Gymnasieskole og Arbejdermuseet søgte at lade elevernes produkter leve uden for skolen og inde på museet. Eleverne skulle som afslutning på projektugen ikke blot fremlægge for lærere og klassekammerater, men også lave en pop-up udstilling for forældre og venner. For eleverne blev det en helt anden type fremlæggelse for forældrene end for klassekammeraterne og lærerne, hvor deres produkter kom til at fylde meget mere, end de ville gøre i et normalt projektforløb. Et interaktivt produkt Museumsudstillinger og projektopgaver har begge fokus på produkter og her særligt de interaktive af slagsen. Mange af eleverne indtænkte det i deres fremlæggelser. Her kunne man prøve alt fra at mærke, hvor tungt et baseballbat er, til at lave madpyramider der var enten nydelses livsstils eller klimavenlige eller at vurdere og markere, hvorvidt specifikke handlinger er aktivisme eller terrorisme. Det specifikke fokus på produkter åbner for andre deltagelsesformer, end et normalt projektforløb gør. Eleverne arbejder kreativt skabende i produktionsfasen og i pop-up udstillingens dialog, deltager de i og faciliterer selv en flerstemmig og autentisk dialog. Dette format giver derfor mulighed for nye elevpositioneringer. Undervise i eller med demokrati? På Arbejdermuseet er hensigten at undervise både i og med demokrati, så eleverne ikke blot lærer om demokrati, men også med demokrati. Med aktivisme som overemne arbejdede eleverne allerede med demokrati, da aktivisme handler om at tage del i demokratiet gennem andre handleformer end at stemme. Projekter og projektopgaven er i sig selv et bud på demokratisk pædagogisk arbejdsform, da den er funderet på elevernes egne refleksioner, undringer samt problemformuleringer og -stillinger. Her er det eleverne selv, der bliver til eksperter, snarere end det er læreren, der derimod agerer vejleder for elevernes læringsprocesser og fordybelse. Hvorfor er det særligt demokratisk for eleverne? Når man inddrager en udstilling og bruger den som afsæt for et projekt, kan man stille sine elever lige, da alle i udstillingen får et fælles udgangspunkt. Udstillinger præsenterer oftest et emne på forskellige måder og fra forskellige perspektiver. Det kan eleverne tage afsæt i, når de selv vælger arbejde med tematikker, historier eller genstande fra udstillingen. For eksempel arbejdede nogle af grupperne med BZ-bevægelsen, hvor den aktivistiske grænse går, mens andre fokuserede på om influencers er og kan være aktivister. Selvom emnet aktivisme var valgt på forhånd, var der valgfrihed og muligheder for at gøre det til sit eget, eller gå kritisk til selve emnet. Hvorfor er det særligt demokratisk for kulturinstitutionerne? For museet bliver elevernes input til nye stemmer ind i udstillingen, der udvider den med perspektiver, der ikke er repræsenteret. Det skete da en elevgruppe arbejdede med angrebet på Capitol Hill i 2021 og en anden med “hacktivisme”, som tilføjede nye lag til udstillingen i fremlæggelsen. Når projektopgaven flytter fra skolens klasserum til et eksternt læringsrum, opstår der nye muligheder for, at eleverne kan se, opdage og positionere sig selv og andre på andre måder end i skolens læringsrum. Yderligere bliver museet til en vedkommende og relevant kulturinstitution for eleverne, der kan bidrage med indsigt, perspektiv og engagement samt styrke den demokratisk dannelse. Tre gode råd til dig, der vil i gang med et projektopgaveforløb: Kontakt et eksternt læringsrum i nærheden af din skole og forhør dig om, hvordan I kan bruge hinanden i et eventuelt projektsamarbejde Har de en udstilling, I kan bruge som emne for jeres projektforløb? Har de ressourcer til at stille vejledning til rådighed? Eller kan I bruge hinanden på andre måder? Hvis I vælger et museum, så sikre dig at udstillingen rummer emner, der er brede, og har giver eleverne mulighed for selv at vælge forskellige underemner, så eleverne ikke fratages deres emnevalg. Udstillingen og emnet skal være associationsvækkende, og åbne for forskellige fag, fagligheder og metodikker. Giv eleverne mulighed for at deltage på andre måder, for eksempel ved at fokusere mere på kreative produkter end på mundtlige fremlæggelser. Mere demokratisk pædagogik? Er du blevet nysgerrig, og vil du blive fordybe dig mere i demokratisk pædagogik, så kan du herunder finde mere inspirationsmateriale samt modeller, greb og øvelser, du kan inddrage i din egen praksis.