Baggårdens børnearbejdere

Børnearbejde, skolegang og leg i baggårdene. Hvordan var livet for et arbejderbarn anno 1900?

 

laering_arbejderboern

Undervisningsforløbet styrker elevernes indsigt i børns hverdagsliv i den gryende storby København omkring år 1900. En by, hvor de mange fabrikker og arbejderfamilierne har brug for børns arbejdskraft. Eleverne arbejder med genstande og lege, der er med til at gøre historien nærværende. De rekonstruerer baggårdens lege, finder sovepladser på steder, der synes umulige, og besøger datidens skole. Til sidst sendes eleverne på tændstikfabrikken, én af de industrier, der brugte flest børnearbejdere.

Forløbet giver rig mulighed for, at I på skolen kan diskutere forskellige tiders syn på barnet eller børnearbejde i et globalt nutidigt perspektiv.

Kompetenceområder

  • Historiebrug
  • Kronologi og sammenhæng

Omsatte læringsmål

  • Eleverne kan fortælle om sammenhænge mellem materielle livsvilkår og hverdagsliv
  • Eleverne kan med eksempler sammenligne eget hverdags- og barndomsliv med tidligere tiders hverdags- og barndomsliv

Tid

Forløbet varer 90 minutter.

Pris

Forløbet koster 500 kr.

Book forløbet

NB: Der er desværre ikke flere åben skole-forløb tilbage i dette skoleår.

Lærervejledning med før- og eftermateriale

Baggårdens børnearbejdere – lærervejledning

Kilder og opgaver

Den første ugeløn
En dejlig barndom selv om vi var fattige
Floras højeste ønske  
Fødselsdagen fejres
Valborgs første plads


Historieroulette

Rollespil 1
Rollespil 2
Rollespil 3

Undervisningsmateriale

Familiens liv og hverdag omkring år 1900
Hverdagsliv før og nu