Pædagogisk profil

I samme øjeblik eleverne går ind gennem porten til Arbejdermuseet, træder de ind i en autentisk tidslomme i form af Arbejdernes Forsamlingsbygning fra 1879.

laering festsal

I Arbejdernes Forsamlingsbygning har generation efter generation diskuteret samfundsmæssige udfordringer, udviklet deres demokratiske kompetencer og fået kulturelle oplevelser. Dette ophav gennemsyrer Arbejdermuseets tilgang til institutionens arbejde med at tilrettelægge lære- og dannelsesprocesser i dag.

Fortællinger om hverdag og samfund

Undervisning på Arbejdermuseet skaber rum for, at elever finder historiske perspektiver på deres eget liv og samfundsrelevante udfordringer. Det historiske omdrejningspunkt for undervisningen er, at skabe fortællinger om hverdagsliv, arbejdsliv og demokrati, der understøtter og styrker elevers oplevelse af handlemuligheder i forhold til at påvirke deres eget liv, egen samtid og fremtid.

Nutidig undervisning

Undervisningen på Arbejdermuseet udvikles i tæt samarbejde med elever, lærere og samarbejdspartnere og understøtter de til enhver tid gældende lære- og læseplaner for grundskole og ungdomsuddannelser.