Grøn omstilling på Arbejdermuseet 

Arbejdermuseet arbejder for at bidrage til den grønne omstilling ved at skabe ændringer i institutions arbejde. Derfor arbejdes der målrettet på ambitiøse løsninger for at nedsætte klimaaftryk gennem museumsdriften.

Ønsket om at fremme den grønne omstilling 

På Arbejdermuseet ønsker vi at styrke vores grønne initiativer og arbejde med at gøre vores museum, bibliotek og arkiv til en institution, der passer på miljø og klima – og på hinanden. Derfor er vi medunderskriver på ODMs Grønne Charter, som er del af Museernes Grønne Akademi. I foråret 2024 har vi indsendt en ansøgning om at blive Green Attraction-certificerede. Fordi museet ligger i en fredet bygning, er vi bevidste om de udfordringer den grønne omstilling medfører, men vi fastholder at den er nødvendig.

Logo_MGA_ODM_PRO_horisontal 1 linje 3 farver

Vores grønne fundament 

Den grønne omstilling indgår i Arbejdermuseets kommende strategi for 2024-2030 og skal blive en del af al museets arbejde, hvorfor der er udarbejdet en miljøpolitik og -handleplan, skærpet leverandørhensigter og indkøbskrav, samt ændret i affaldsordninger. Et fokus på bæredygtighed spiller ind i museets vision om ”at styrke viljen til et lige og retfærdigt samfund gennem engagerede møder med historien”, hvilket fremmer den sociale bæredygtighed. Men for at kunne passe på vores kulturarv i fremtiden, er vi nødt til at passe på klimaet i vores samtid. At mindske madspild, genbruge og reparere snare end at købe nyt er en central del af Arbejdermuseets emnefelt om arbejderes levevilkår og hverdagsliv i byerne fra 1870erne og op efter. 

Arbejdsområder 

  • At arbejde målrettet på at blive Green Attraction-certifieret. Og fortsætte det gode samarbejde med ODM og vores kollegaer om Den Grønne Charter.
  • At sikre god intern kommunikation om museets tiltag og fremme vidensdelingen.
  • At informere vores gæster på dansk og engelsk om affaldssortering.
  • At kunne tilbyde vores gæster forplejning, der i så vidt muligt omfang er økologisk, lokal eller Fair Trade.
  • At følge en strategi for museumsbutikken hvor alle logovarer lever op til vores indkøbspolitik.
  • At nedbringe print og papirtryk og ellers benytte leverandører, der også arbejder for den grønne omstilling.
  • At fortsætte med at genbruge udstillingsmateriel fra udstilling til udstilling.
  • At nedbringe forbrug af el, vand or varme gennem interne indsatser og i publikumsområder.
  • At forsætte arbejdet med den sociale bæredygtighed i samarbejder og partnerskaber til udstillinger, undervisning og arrangementer.
  • At arbejde med bæredygtig turisme i så vidt omfang som muligt.
  • At gøre den grønne dagsorden synlig i museets strategier, handleplaner, budgetter, udstillingsdesign og aktiviteter. Herunder udarbejdelse af klimaregnskab.