Ressourcesite til Kampen for brødet Hjem // Ressourcesite til Kampen for brødet Menu Ressourcer til din undervisning Dette er et ressourcesite til undervisningsforløbet Kampen for brødet, hvor du kan hente inspiration til at tilrettelægge din undervisning på skolen før og efter besøget på Arbejdermuseet, som understøtter elevernes mulighed for læring og transfer. Fag og målgrupper Kampen for brødet er målrettet fagene dansk, historie og samfundsfag i grundskolens udskoling, på gymnasielle uddannelser samt pædagogiske assistenter (EUD). Indhold På sitet finder du lærervejledning, billeder, links og kilder, som du frit kan bruge og sammensætte, så det passer til dine elever og jeres fokus. Introduktion til forløbet Kampen for brødet er et sanseligt, undersøgende undervisningsforløb, hvor eleverne er aktive og arbejder i små grupper med et afgrænset tema og sted i udstillingen. Læringsmålene for undervisningen er, at: Eleverne kan undersøge historiske spor og fremstillinger i udstillingen og anvende dem til at beskrive arbejdernes levevilkår under industrialiseringen. Eleverne kan reflektere over og give bud på, hvordan og hvorfor menneskers livsvilkår forandrer sig. Eleverne kan indleve sig i og spejle deres eget liv i udstillingens temaer. Vejen dertil går gennem reportage og den undersøgende journalistik som genre. Eleverne kommer til at agere journalister, der skal lave research i udstillingen, der gør dem i stand til efterfølgende at kunne skrive en sanselig reportage om udvalgte arbejderes vilkår og udfordringer under industrialiseringen. Sitet her stiller ressourcer til rådighed, som du som underviser kan lade dig inspirere af og bruge frit i din undervisning. Der er ligeledes billeder, artikler, reportager og erindringer, som eleverne kan bruge som supplement, hvis de skal skrive reportager efter besøget på Arbejdermuseet. Materialerne er ikke didaktiserede, og kan bruges supplerende sammen med andre kilder og undervisningsmaterialer. Se videoen, der introducerer undervisningsforløbet og brug af ressourcesitet for dig. Fokus for forløb Kampen for brødet kan indgå i din undervisning med fokus på fx: reportage som genre industrialisering det moderne gennembrud tyendet levevilkår, fattigdom, ulighed sociale og politiske rettigheder arbejderbevægelsen Forberedelse Vi anbefaler, at du introducerer eleverne til industrialiseringen inden besøget på Arbejdermuseet. Det kan være gennem et længere forløb, som I allerede arbejder med, eller blot en kort selvstændig lektion, hvor perioden introduceres for eleverne, så de får bedre forudsætninger for at indgå i undervisningen på museet. Til det formål har samlet udvalgte malerier, som du kan bruge i en visuel forberedelse eller som konsolidering. Du finder links til materialerne her under. Undervisningsmaterialer til forberedelse og forløb Industrialisering i billeder Powerpointpræsentation med udvalgte malerier fra perioden. Brug det som forberedelse eller konsolidering. Der er noter til hvert billede. MÅLGRUPPE: Udskoling, gymnasielle uddannelser m.fl. Ludere, lommetyve og lirekassemænd - 1880 - 1900 DR program der introducerer perioden med vægt på arbejderklassens levevilkår. Varer 29 min. Undervisningsmateriale om Slaget på Fælleden Brug det selvstændigt eller som forberedelse / efterbearbejdning af besøget på Arbejdermuseet. MÅLGRUPPE: Udskoling og gymnasielle uddannelser Undervisningssite om Tyendet - Tjenestefolket fik nok Brug materialet selvstændigt eller som forberedelse / efterbearbejdning MÅLGRUPPE: Udskoling og gymnasielle uddannelser Reportage som genre - inspiration til din undervisning Udskolingen - hvad er reportager? Vi anbefaler at du bruger sitet 'Ind i dansk' til at introducere eleverne for reportagen som genre Udskolingen - hvordan skriver du en reportage? Her kan eleverne blive guidet igennem reportagens formål og elementer, nr de selv skal skrive deres egne reportager. Gymnasielle uddannelser - hvad er reportager? Vi anbefaler at du bruger sitet Gymdansk. Her finder I en gennemgang af, hvad der kendetegner den klassiske reportage. Gymnasielle uddannelser - hvordan analyserer du reportager? Analyseværktøj Branden - af Herman Bang Det er oplagt at arbejde med Herman Bangs reportage om Christiansborg Slots brand i 1894. Læs den her fra CFU og lyt til den indtalt (kræver UNI-login). Temaerne for gruppearbejdet i Kampen for brødet Gruppe 1: Rejsen fra land til by og drømmen om et bedre liv Gruppe 2: Boligforhold og levevilkår i byen Gruppe 3: Fagforening, strejke og skruebrækkeri Gruppe 4: Alkoholkultur blandt arbejdere Gruppe 5: Leve- og arbejdsvilkår for landarbejderbørn Gruppe 6: Leve- og arbejdsvilkår for tjenestepiger Gruppe 7: Kvinder i industrien, rettigheder og nedslidning Gruppe 8: Arbejdsforhold for sukkerarbejdere Ressourcer til elevernes egne reportager Nedenfor finder I forskellige billeder, kilder og links til videre fordybelse, som eleverne kan bruge, hvis de skal skrive deres egne reportager eller arbejde videre med temaerne. Fotos Eleverne kan frit bruge billederne, når de skal skrive deres egne reportager. Fotos fra udstillingen er taget af fotograf Malthe Folke Ivarsson. Billede 2Billede 3Billede 4Billede 5Billede 6Billede 7Billede 8Billede 9Billede 10Billede 11Billede 12Billede 13Billede 14 Billede 2Billede 3Billede 4Billede 5Billede 6Billede 7Billede 8Billede 9Billede 10Billede 11Billede 12Billede 13Billede 14 Erindringer fra forløbet Erindring af Christian Christensen Erindring om arbejde i hjemmet med at lave ildtændere i slutningen af 1800-tallet. MÅLGRUPPE: Gruppe 1 og 2 Erindring af Christian Christensen, Rudolf Hansen og Hans Peter Hansen Uddrag af erindringer om at flytte fra land til by i slutningen af 1800-tallet. MÅLGRUPPE: Gruppe 1 og 2 Erindring af Maren Vest Uddrag af erindring om livet på landet omkring starten af 1900-tallet. Ekstra materiale, indgår ikke i undervisningen på museet. MÅLGRUPPE: Gruppe 1 Erindringer fra tjenestepiger Udvalgte brudstykker af erindringer fra forskellige tjenestepiger. MÅLGRUPPE: Gruppe 6 Erindring om alkohol Uddrag af Christian Christensen erindring om faren og alkohol MÅLGRUPPE: Gruppe 4 Lydfortællinger fra forløbet Arbejdere i sukkerproduktionen - roearbejdere. Lydfortælling fra udstillingen, hvor roearbejdere ringer til den lokale avis om deres problemer. Produceret af MonoMono i samarbejde med Arbejdermuseet på baggrund af kildemateriale. MÅLGRUPPE: Gruppe 8 Ellens arbejdsliv Lydfortælling fra udstillingen om Ellens og hendes arbejdsliv med nittehammeren. Produceret af MonoMono i samarbejde med Arbejdermuseet på baggrund af kildemateriale. MÅLGRUPPE: Gruppe 7 Erindringer fra landarbejdere Lydfortælling fra udstilling baseret på erindringer fra tidligere landarbejderbørn. Produceret af MonoMono i samarbejde med Arbejdermuseet på baggrund af kildemateriale. MÅLGRUPPE: Gruppe 5 Artikler og reportager Artikel fra bladet Arbejdervennen, 1912 Artiklen giver et eksempel på husholdningsregnskab for en landarbejderfamilie. MÅLGRUPPE: Gruppe 1 og 5 I dybeste nød Reportage fra avisen Social-Demokraten 27. januar 1889 om en familie i nød grundet fattigdom og arbejdsløshed. Ekstra materiale, indgår ikke i undervisningen på museet. MÅLGRUPPE: Gruppe 1, 2 og 3 Links til baggrundsviden Roepolakkerne i sukkerproduktion på Lolland Immigrantmuseet har et tema om roepolakkerne, som gruppe 8 kan bruge til baggrundsviden til deres reportage med fokus på roepolakker. MÅLGRUPPE: Gruppe 8 Sukkerarbejdere og opstand på St. Croix Fireburn er en digital kildesamling, som gruppe 8 kan bruge som baggrundsviden til deres reportage med fokus på forholdene for sukkerarbejderne i tidligere Dansk Vestindien. MÅLGRUPPE: Gruppe 8 Barselsloven Hvordan var rettighederne egentlig for kvinder i industrien? Gruppe 7 kan bruge dette tema i deres reportage om Ellen. MÅLGRUPPE: Gruppe 7 Strejke, lockout og Septemberforliget Podcasten 'Bag om København' kan bruges som baggrundsviden og inspiration. MÅLGRUPPE: Gruppe 3