Hvordan ser elevernes drømmesamfund ud? Hvem er det til for? Hvad værdisætter det? Hvad laver befolkningen? Hvordan er arbejdet konstitueret? Hvordan ser skolegangen ud? Hvordan er barn-, ung- og alderdommen? Hvem er inkluderet? Hvordan bor man? Og hvordan og af hvem træffes samfundets beslutninger og love?

I denne øvelser styrker du elevernes forestillingsevne samt deres handlekraft i forhold til at skabe et andet samfund, end det, de lever i.

Øvelsen tager cirka 2 X 90 minutter, men kan skaleres.

  1. Bed eleverne om at opsummere deres drømmesamfund i to ord. Lad dem dele deres drømmesamfund med deres sidemakkere og foretag herefter en dialogisk plenumopsamling på baggrund af elevernes ytringer.
  2. Del samfundsbillederne fra Arbejderbevægelsens Arkiv med eleverne (du finder billederne herunder). Du kan både gøre det fysisk ved at printe billederne ud eller digitalt. På billederne finder I et bredt udsnit, der viser forskellige dele af samfundet; skolegang, omgangsformer, professioner, arbejde, fritid, kultur, boliger, natur, omsorg, diversitet osv.
  3. Bed eleverne om at vælge de to billeder, som de finder vigtigst at have med i deres drømmesamfund, eller som opsummerer noget, som er en del af deres drømmesamfund. Lad dem argumentere for deres valg med en makker og foretag en dialogisk plenumopsamling.
  4. Del blankt A3-papir ud til eleverne og fortæl dem, at de nu individuelt skal tegne, mindmappe eller skrive, hvad deres drømmesamfund er. De får ti minutter og herefter skal de i små grupper dele deres drømmesamfund og overvejelserne bag ved deres samfund. De kan stilladseres på vej til at tegne deres drømmesamfund ved hjælp af spørgsmål:
    • Hvad laver man?
    • Hvordan bor man?
    • Hvem er en del af samfundet?
    • Hvordan ser der ud?
    • Hvordan styres det?
    • Hvilke værdier bygger det på?
  5. Bed eleverne om i deres små grupper, når de alle har præsenteret deres drømmesamfund, at diskutere:
    • Hvad går igen i deres samfund?
    • Hvor adskiller de sig?
  6. Foretag en dialogisk plenumopsamling på baggrund af gruppernes diskussioner og de individuelle drømmesamfund.
  7. Prøv om I kan udarbejde, et fælles drømmesamfund, hvori I inkluderer elevernes tanker om deres drømmesamfund, sådan at I går fra individuelle drømmesamfund til et kollektivt.
    • Her kan I med fordel kigge på, hvilke karakteristika, der går igen på tværs af samfundene, hvad er vigtigt, hvad værdisætter samfundet, hvordan er skolegangen, og hvilket liv lever man?

I kan med fordel hænge jeres drømmesamfund op i klassen både de individuelle og eventuelt det kollektive. I kan også hænge de individuelle og det kollektive op i et fællesområde på skolen sammen med små udstillingstekster, så I kan inspirere flere på skolen.

Del billederne med eleverne enten fysisk eller online. Du kan downloade alle billederne til print her.

Kilde: Arbejderbevægelsens Bibliotek og Arkiv. 

 

Trivsels- og drømmesitet er støttet af:

44D8858A-8934-46E2-AAC4-79E0DF892B53_1_201_a

Trivsels- og drømmesite>

Trivsels- og drømmesite

Trivsels- og drømmesite

Find alle øvelser og greb til dit trivselsarbejde her.

Læs mere
De svære normative snakke>

Podcast

De svære normative snakke

Hvordan vi skabe dialogiske rum for alle elever, når undervisningen bliver udfordrende? Lyt med her!

Lyt her
Book undervisning>

Undervisning

Book undervisning

Book undervisningsforløb til dine klasser på Arbejdermuseet og oplev demokratisk pædagogik.

Læs mere
Køn, krop og seksualitet før og nu>

Digitalt undervisningsmateriale

Køn, krop og seksualitet før og nu

Unge har til alle tider følt sig forkerte, anderledes og usikre. Dyk ned i brevkasseindlæg her!

Læs mere