Vores egne kerner Hjem // Trivsels- og drømmesite // Vores egne kerner Menu Det kan være svært at finde frem til, hvem man egentlig er, og hvad der giver en tryghed, ro og oplevelse af tilhørsforhold. Specielt i et samfund, hvor unge oplever, at de skal forandre og tilpasse sig andres forventninger for overhovedet at passe ind. I denne øvelse sætter I fokus på, hvem og hvad eleverne egentlig er, hvad de bærer med sig, og hvad der giver dem en oplevelse af ro, opladning og tryghed. En kerne, der kan hjælpe dem som et kompas til at navigere i en kompleks verden. Øvelsen tager cirka 45 minutter, men kan skaleres. Indled med at spørge eleverne, hvad en kerne er, og hvad det vil sige at have en kerne. Lad dem dele deres refleksioner to-og-to og foretag herefter en dialogisk plenumopsamling med afsæt i elevernes refleksioner og perspektiver på, hvad en kerne er. Oplæs herefter Tove Ditlevsens citat fra “Barndommens Gade” (1941) over, hvad en kerne er, for eleverne og lad dem diskutere to-og-to, hvad de forstår ved citatet. Du kan også dele citatet med eleverne, så de kan læse med undervejs. Du finder citatet herunder. Bed dem reflektere og diskutere nedenstående spørgsmål: Hvad hører de i citatet? Hvad får det dem til at tænke på? Er det vigtigt at have en kerne? Uddel blankt papir til eleverne og bed dem om på ti minutter at tegne, skrive eller mindmappe over, hvad deres kerne er, og hvad den indeholder. Det kan være minder, sanser, oplevelser, fællesskaber, følelser, drømme osv. Lad eleverne dele deres kerner, og hvad de har tegnet, skrevet eller mindmappet to-og-to eller i små grupper og foretag herefter en dialogisk plenumopsamling. Vend nu jeres opmærksomheder mod “bjerget” fra citatet. Bed eleverne om i par at reflektere over: Hvad er et bjerg, og hvad kan et bjerg være? Hvad oplever de som bjerge, de skal bestige? Hvordan kan deres kerner hjælpe dem med at bestige de bjerge, de oplever? Uddel nye blanke ark og lad dem tegne, skrive eller mindmappe over de bjerge, de oplever, de skal bestige, og hvordan deres kerne kan hjælpe dem. Foretag en dialogisk plenumopsamling og spørg gerne eleverne ind til: Hvordan denne øvelse kan hjælpe dem, når de oplever at møde et bjerg? Trivsels- og drømmesitet er støttet af: