En lortedag Hjem // Undervisning // Grundskole // Indskoling // En lortedag Menu En lortedag MÅLGRUPPE Indskoling FAG Dansk og historie TYPE Undervisning udendørs i museets baggård VARIGHED 90 minutter + forberedelse PRIS 650 kr. (gratis for københavnske folkeskoler i begrænset antal i 2025) En lortedag Kan en lortedag i baggården blive til en god legedag? Og hvordan var det egentlig at være barn for 100 år siden? Kom med til et undervisningsforløb, der foregår i børnenes baggård. Her kan eleverne opleve og undersøge fortidens lort, hygiejniske forhold og barndommens fantasilege og spejle deres eget liv i fortidens. Sanselig, legende og undersøgende undervisning Det stank fælt i fortidens baggårde, hvor børnene legede blandt skraldespande, lokummer, barnevogne og vasketøj. Baggården var også rotternes tilholdssted, og der, hvor den sure vicevært holdt opsyn og råbte, hvis børnene fyldte for meget. Faktisk måtte de helst ikke opholde sig der. Men pladsen var trang i de små arbejderlejligheder og i baggården kunne legene, fantasien og børnelivet folde sig ud. Lort og leg – udenfor Gennem fortællinger, brug af genstande, dialog og samarbejdsøvelser undersøger og leger børnene sig tilbage i tiden i Arbejdermuseets nye baggård. Forløbet er bygget op i to dele; Første del med fokus på lokummer, renlighed og skrald – lortedagen, og i anden del undersøger vi, om en lortedag også kan blive en god legedag i baggården? Undervisningen foregår udendørs i baggården, så husk påklædning efter vejret. Booking Gratis forløb til københavnske folkeskoler i begrænset antal i 2025. Kontakt os for at booke dem på booking@arbejdermuseet.dk eller 33480330 Book undervisning Mål med undervisningen Forløbet understøtter kompetenceområder fra henholdsvis: Dansk: Fortolkning, kommunikation Historie: Kronologi og sammenhæng, historiebrug og kildearbejde. De omsatte læringsmål for forløbet: Eleverne kan italesætte udfordringer og livsvilkår for arbejderfamilierne gennem mødet med baggårdsrummet og litteraturen. Eleven øver sig i at læse og kommunikere erindringer og i gruppearbejde. Eleverne kan sammenligne og reflektere over børneliv før og nu gennem undersøgelse af baggården. Eleverne opnår viden om fortidens mennesker gennem brug af baggården som historisk scenarie og læsning af erindringer (historie) Undervisningsmateriale Kort film om baggården Lad eleverne se, hvor undervisningen skal foregå og få billeder på lokummer, vasketøj og skrald. Kort film om erindringer Forbered besøget med korte erindringer om børnelivet i baggården + arbejdsspørgsmål. Fotos af baggårde Brug før / efter undervisningen på Arbejdermuseet. Erindringer og arbejdsspørgsmål Arbejd videre med Rigborgs erindringer om leg i baggården + arbejdsspørgsmål fra undervisningen på museet.