En lortedag

En lortedag

  • MÅLGRUPPE
    Indskoling
  • FAG
    Dansk og historie
  • TYPE
    Undervisning udendørs i museets baggård
  • VARIGHED
    90 minutter + forberedelse
  • PRIS
    650 kr. (gratis for københavnske folkeskoler i begrænset antal i 2025)

En lortedag

Kan en lortedag i baggården blive til en god legedag?

Og hvordan var det egentlig at være barn for 100 år siden?

Kom med til et undervisningsforløb, der foregår i børnenes baggård. Her kan eleverne opleve og undersøge fortidens lort, hygiejniske forhold og barndommens fantasilege og spejle deres eget liv i fortidens.

Sanselig, legende og undersøgende undervisning

Det stank fælt i fortidens baggårde, hvor børnene legede blandt skraldespande, lokummer, barnevogne og vasketøj. Baggården var også rotternes tilholdssted, og der, hvor den sure vicevært holdt opsyn og råbte, hvis børnene fyldte for meget.

Faktisk måtte de helst ikke opholde sig der.

Men pladsen var trang i de små arbejderlejligheder og i baggården kunne legene, fantasien og børnelivet folde sig ud.

Lort og leg – udenfor

Gennem fortællinger, brug af genstande, dialog og samarbejdsøvelser undersøger og leger børnene sig tilbage i tiden i Arbejdermuseets nye baggård.

Forløbet er bygget op i to dele;

Første del med fokus på lokummer, renlighed og skrald – lortedagen,  og i anden del undersøger vi, om en lortedag også kan blive en god legedag i baggården?

Undervisningen foregår udendørs i baggården, så husk påklædning efter vejret.

Booking

Gratis forløb til københavnske folkeskoler i begrænset antal i 2025. Kontakt os for at booke dem på booking@arbejdermuseet.dk eller 33480330

Mål med undervisningen

Forløbet understøtter kompetenceområder fra henholdsvis:

  • Dansk: Fortolkning, kommunikation
  • Historie: Kronologi og sammenhæng, historiebrug og kildearbejde.

De omsatte læringsmål for forløbet:

  • Eleverne kan italesætte udfordringer og livsvilkår for arbejderfamilierne gennem mødet med baggårdsrummet og litteraturen.
  • Eleven øver sig i at læse og kommunikere erindringer og i gruppearbejde.
  • Eleverne kan sammenligne og reflektere over børneliv før og nu gennem undersøgelse af baggården.
  • Eleverne opnår viden om fortidens mennesker gennem brug af baggården som historisk scenarie og læsning af erindringer (historie)

Undervisningsmateriale

Kort film om baggården

Lad eleverne se, hvor undervisningen skal foregå og få billeder på lokummer, vasketøj og skrald.

Kort film om erindringer

Forbered besøget med korte erindringer om børnelivet i baggården + arbejdsspørgsmål.

Fotos af baggårde

Brug før / efter undervisningen på Arbejdermuseet.

Erindringer og arbejdsspørgsmål

Arbejd videre med Rigborgs erindringer om leg i baggården + arbejdsspørgsmål fra undervisningen på museet.