Farlig Ungdom Hjem // Undervisning // Grundskole // Udskoling // Farlig Ungdom Menu Små kår, stramme kønsroller og masser af rock & roll. Undervisning om ungdom i 1950'erne og den nye identitet og oprører: Teenageren. Vedkommende undervisning Eleverne kommer i Farlig ungdom helt tæt på deres egen livsfase som teenagere og får den spejlet i et historisk perspektiv. For hvilke ligheder og forskelle er der egentlig på at være ung i 1950’erne og på at være ung i dag? Hvorfor kommer der et øget fokus på ungdommen i lige netop 1950’erne? Og hvilken rolle spiller amerikanisering? I undervisningen fortolker og analyserer eleverne årtiet 1950’erne gennem interiørudstilling, historiske spor og arkivalier i form af f.eks. valgplakater, reklamer, rock and roll musik samt modersprøjter. Elevernes historiske empati trænes, når eleverne arbejder med forskellige historiske spor og dilemmapædagogiske elementer. Dilemmaer i gruppearbejde I undervisningen fordyber eleverne sig i forskellige teenageridentitet fra perioden og dilemmaer, de kunne have stået i. Eleverne skal bl.a. forholde sig til dilemmaer, der knytter sig til emner som abort, seksualitet, valg af uddannelse, arbejdsliv og forholdet til forældre. Eleverne bruger deres viden om perioden og de historiske spor til at vurdere hvilke valg “deres” teenager træffer. Kompetenceområder Kronologi og sammenhæng Kildearbejde Omsatte læringsmål Eleverne kan give eksempler på særlige træk, der kendetegner 1950’erne som periode Eleverne kan identificere forskelle og ligheder på ungdoms- og hverdagsliv i 1950’erne og i dag Eleverne kan give eksempler på og forklare, hvordan amerikansk kultur påvirkede Danmark i 1950’erne Tid 90 minutter. Pris 650 kr. Booking Book forløbet her Lærervejledning med før- og eftermateriale Vi anbefaler, at I bruger opgaverne og lærervejledningen til at forberede besøget og efterfølgende arbejde videre med temaerne derfra. Det styrker elevernes udbytte af undervisningen på museet og giver mulighed for at lave et længere forløb. Farlig ungdom – lærervejledning til udskoling Forslag til elevprodukter og refleksionsopgaver Forslagene til elevprodukter og refleksionsspørgsmål giver eleverne en række konkrete og visuelle kilder til belysning og fælles diskussion af 1950’erne som periode. Gennem citater, uddrag af erindringer, plakater, fotos og genstande får eleverne et indblik i emner som seksualitet, kønsroller, kultur, arbejdsforhold og ungdom samtidig med, at de udfordres til at kunne omsætte disse i produkter og egne fortolkninger. Kilder Herluf Bidstrup, Boligforhold Herluf Bistrup tegning, Seksualundervisning Kvinders deltidsarbejde, Socialdemokraten den 30. januar 1955 Politiet forbyder rokke og rulle opvisningerne, artikel bragt i Socialdemokraten 1956 Rokke- og rulleballade i aftes, artikel bragt i Socialdemokraten 1956 Valgplakater fra 1946 – 1960 Publikationer Kold krig og kiksekage Farlig ungdom