Konflikt og samarbejde: Industriarbejde i 150 år Hjem // Undervisning // Grundskole // Udskoling // Konflikt og samarbejde: Industriarbejde i 150 år Menu Hvordan opstår og formes industriarbejdet, og hvilke konflikter og samarbejder har påvirket nutidens arbejdsmarked? I forløbet "Konflikt og samarbejde: Industriarbejde i 150 år" arbejder eleverne blandt andet med Septemberforliget, ligeløn og globalisering som nogle af omdrejningspunkterne. For en stor del af arbejderne har industriarbejdet været kendetegnet ved en generel interessekonflikt mellem henholdsvis arbejdsgiverne og arbejdstagerne. Men behovet for at få varer på markedet og brød på bordet har også tvunget de to parter til at samarbejde. Med udgangspunkt i det første forlig mellem arbejdsmarkedets parter, Septemberforliget fra 1899, arbejder eleverne i grupper med en række historiske nedslag. Deres arbejde danner grundlaget for et kronologisk og tematisk perspektiv på fortidens, nutidens og fremtidens konflikter og samarbejder i relation til det industrialiserede arbejde. Eleverne arbejder med genstande, skriftlige kilder, lydfortællinger og historiske scenarier, der giver et fysisk, taktilt og sanseligt indtryk af en periode med store forandringer i den måde, arbejdsmarkedet har været indrettet på. Fag og klassetrin Historie og samfundsfag, men kan også inddrages i det timeløse fag uddannelse og job. 8.-10. klasse Tid 60 min Booking Book forløbet her Opgaver og lærervejledning For at få det fulde udbytte og for at skabe en større transferproces af forløbet anbefaler vi at arbejde med både før- og eftermaterialerne samt lærervejledningen forud og efter museumsbesøget. Download materiale her Omsatte læringsmål Eleverne kan forklare historiske eksempler på industriarbejdets konflikter og samarbejder og deres påvirkning af det danske samfund ud fra kilder, genstande og scenarier. Eleverne kan forholde sig kronologisk og tematisk til problemstillinger tilknyttet industriarbejdet før og nu. Eleverne kan omsætte eksempler fra fortiden til argumentation og handling i et samtids- og fremtidsrettet perspektiv.