Kvindeliv – Ud af skyggen Hjem // Undervisning // Grundskole // Udskoling // Kvindeliv – Ud af skyggen Menu Kvindeliv – Ud af skyggen TYPE Undervisning på Arbejdermuseet MÅLGRUPPE Udskoling FAG Historie, samfundsfag og dansk VARIGHED 90 minutter + forberedelse PRIS 650 kr. Hvem og hvad har plads i historien? Hvem har skrevet den? Hvad driver den frem? Og hvordan er eleverne egentlig selv historieskabt og -skabende? Alt det og meget mere dykker vi ned i i forløbet “Kvindeliv – Ud af skyggen”. Her får eleverne gennem dilemmabaseret arbejde og i mødet med historiske scenarier med fokus på arbejderkvinderne styrket deres historiebevidsthed og udviklet kritisk analytiske perspektiver på den gængse historieskrivning. Arbejderkvinderne og eleverne “Kvindeliv – Ud af skyggen” henvender sig til grundskolens udskoling. Undervisningen er bygget op omkring dilemmaer, der knytter sig til arbejderkvindernes historiske og nutidige kampe for retten til egen krop, retten til ligeløn, retten til selvbestemmelse og selvfølgelig retten til demokratisk deltagelse. Formålet med undervisningen er at styrke elevernes demokratiske dannelse, historiske bevidsthed og empati. Gennem genstande, poesi, citater og uddrag fra erindringer, vil eleverne stifte bekendtskab med kvindernes faglige og politiske organisering, de kvinder, der gik forrest, og de kvinder, vi ikke kender meget til, men som var i alle samfundets kroge, og hvis historier ind til nu har været ufortalte. Forløbet afsluttes med en kobling til og spejling af elevernes livsverden i en diskussion om, hvordan de kan være med til at skabe ligestilling og fremdrift i historien og i samfundet, og hvilke kampe de står i og overfor. I forløbet vil vi facilitere de svære snakke om køn, seksualitet og ligestilling ud fra dialogisk-demokratiske principper til undervisningsfacilitering, og vi vil have et stærkt fokus på repræsentation af køn og seksualitet, så alle elever oplever, at det et trygt at deltage med ytringer, holdninger og refleksioner. Mål med undervisningen Forløbet understøtter kompetenceområder fra henholdsvis: Historie: Kronologi og sammenhæng, Kildearbejde, Historiebrug Samfundsfag: Demokrati, Sociale og kulturelle forhold, Samfundsfaglige metoder Dansk: Fortolkning, Kommunikation De omsatte læringsmål for forløbet: Eleverne kan formulere historiske problemstillinger og udvikle løsningsforslag med fokus på fortidens og nutidens ligestillingskampe Eleverne kan identificere strukturerer, der har påvirket deres historiebevidsthed Eleverne kan ud fra historiske scenarier og rød poesi med fokus på arbejderkvindehistorie udtrykke fortidsfortolkninger af og fremtidsforventninger til historieskrivning og samfundsforhold Eleverne kan gennem dilemmabaseret arbejde udvikle evnen til at forme og danne meninger Yderligere understøtter forløbet kanonpunktet: Kvinders valgret. Booking Book undervisning Generel lærervejledning til før besøget på Arbejdermuseet Herunder finder du en generel lærervejledning til forløbet. Lærervejledningen indeholder idéer til øvelser, I kan foretage inden besøget samt generel introduktion til undervisningen på Arbejdermuseet samt de kompetenceområder og omsatte læringsmål, I kommer til at berøre. Du kan selv vælge, om du foretrækker at læse eller se lærervejledningen. Vi henviser til undervisnings- og ressourcesiden for lærervejledning og idébank over øvelser, I med fordel kan gøre brug af for at konsolidere på undervisningen på Arbejdermuseet. Lærervejledning på film Skriftlig lærervejledning De svære normative snakke Vil du blive klogere på, hvordan vi faciliterer de svære normative identitetssnakke om køn, krop, seksualitet, rettigheder, klasse, etnicitet og religion? Og vil du have gode råd til, hvordan du selv kan facilitere og åbne for dialogerne i din egen undervisning? Så kan du lytte til podcasten “De svære normative snakke” her. I podcasten deltager: Tekla Canger, lektor og ph.d. ved Københavns Professionshøjskole samt forfatter til bogen ”Kønsbevidst pædagogik” Amalie Stærke, museumsinspektør på Arbejdermuseet Podcasten er produceret af Sarah Sander Laugesen.