8. marts – Kvindernes Internationale Kampdag

8. marts – Kvindernes internationale kampdag

  • MÅLGRUPPE
    Udskoling og STX/HF
  • FAG
    Historie, samfundsfag & dansk
  • TYPE UNDERVISNINGSMATERIALE
    • Elevhenvendt podcast på 20 minutter om 8. marts’ historie, dens betydning, udvikling samt nutidige og fremtidige legitimitet.
    • En didaktiseret kildepakke over 8. marts, som eleverne kan gå lige til. I kildepakken indgår:
      • Kuraterede plakater for 8. marts fra 1970’erne og op til 1990’erne.
      • Oversigt over 8. marts-arrangementer og -tematikker i 2022.
      • Nutidige perspektiver på 8. marts i form af kuraterede debatindlæg fra 2010 og frem til 2022.
    •  Lærervejledning.
    • Ekstramateriale og kilder til yderligere fordybelse.

8. marts – Kvindernes internationale kampdag

Hvorfor har vi en 8. marts? Hvad er kvindernes internationale kampdag? Hvordan har den udviklet sig historisk, og er den egentlig stadig relevant og legitim den dag i dag? Det er nogle af de refleksioner og diskussioner, som eleverne bliver klogere på i denne didaktiserede kildepakke. I materialet er der lagt op til, at eleverne gennem aktiv lytning til den elevhenvendte podcast bliver i stand til at analysere udvalgte didaktiserede og digitaliserede kilder, som sætter fokus på kvindekampens udvikling. I podcasten introduceres eleverne til kampdagens historie og udvikling, og de møder fire feministiske stemmer, der hver markerer sig med historiske og nutidige holdninger til kampdagen. Podcasten skal ses som afsættet for, at eleverne bliver i stand til at analysere og arbejde med kilderne.

Hvordan arbejde med kildepakken?

Materialet lægger op en til socio-kulturel didaktik, hvor eleverne gennem samarbejde og fælles dialoger når frem til nye erkendelser. I materialet er der arbejde til en dobbeltlektion af 90 minutters varighed, men vi har nederst i materialet samlet yderligere perspektiver og fordybelsesområder, hvis I ønsker at arbejde videre med 8. marts, feminisme eller ligestilling. I lærervejledningen finder du vores bud på, hvordan du kan facilitere dine lektioner med afsæt i metoden “Flipped Learning”.

Lærervejledninger + Link til elevsider

Lærervejledning - Udskoling

I denne lærervejledning kan du finde omsatte læringsmål fra Fælles Faglige Mål, introduktion til 8. marts, forslag til opbygning af lektioner og eventuelle perspektiveringer og fordybelsesområder til arbejdet.

Lærervejledning - STX/HF

I denne lærervejledning kan du finde omsat faglige mål og kernestof for STX og HF, introduktion 8. marts, forslag til opbygning af lektioner og eventuelle perspektivering og fordybelsesområder til arbejdet.

Elevside - Udskoling

Find undervisningsmaterialet til udskolingen her.

Elevside - STX/HF

Find undervisningsmaterialet til STX/HF her.

Podcast om 8. marts – Kvindernes Internationale Kampdag

Du kan med fordel blive klogere på 8. marts – Kvindernes Internationale Kampdag ved at lytte til elevpodcasten herunder. I podcasten møder du:

  • Yildiz Akdogan, forkvinde i Kvinderådet.
  • Drude Dahlerup, professor emerita ved Stockholms Universitet, adjungeret professor ved Roskilde Universitet samt medstifter af Rødstrømpebevægelsen.
  • Naima Yasin, den ene halvdel af podcasten A Seat At The Table, hvor hun sammen med sin medvært Ingrid Baraka diskuterer feminisme og kvindekampe med udgangspunkt i deres sorte minoritetsbaggrund.
  • Alexander Andersson, formand for Dansk Mandesamfund
  • Sarah Sander Laugesen, producer og formidlingsinspektør på Museum Vestsjælland
  • Amalie Stærke, undervisnings- og projektmedarbejder på Arbejdermuseet

Kilder til yderligere fordybelse

Hvis I vil arbejde videre med nogle af de perspektiver, som kilderne i podcasten: 8. marts – Kvindernes internationale kampdag kom ind på, kan I dykke ned i et længere uddrag fra interviewet til podcasten, end formatet gav anledning til.

Kildeuddragene er også oplagte at anvende til projekter om: ligestilling, rødstrømperne, kvindekamp eller intersektionel feminisme.

Yildiz Akdogan –                                       Forkvinde for Kvinderådet

Lyt til Yildiz Akdogan, forkvinde for Kvinderådet, fortælle om 8. marts og Kvinderådets kamp for ligestilling.

Drude Dahlerup – Medstifter af Rødstrømpebevægelsen

Lyt til Drude Dahlerup, professor emerita ved Stockholms Universitet, adjungeret professor ved Roskilde Universitet samt medstifter af Rødstrømpebevægelsen, fortælle om 8. marts og hendes kamp for ligestilling.

Alexander Andersson – Formand for Dansk Mandesamfund

Lyt til Alexander Andersson, formand for Dansk Mandesamfund, fortælle om 8. marts og Dansk Mandesamfunds kamp for ligestilling.

Naima Yasin – Halvdelen af podcasten “A Seat At the Table”

Lyt til Naima Yasin, den ene halvdel af podcasten A Seat At The Table, hvor hun sammen med sin medvært Ingrid Baraka diskuterer feminisme og kvindekampe med udgangspunkt i deres sorte minoritetsbaggrund, fortælle om 8. marts og hendes og Ingrids kamp for ligestilling.

Undervisningsprojektet er støttet af: Kvinderådet, Kvindernes Bygnings Fond og BUPL

Grafik er produceret af: Katrine Bælum

Podcast er produceret af: Sarah Sander Laugesen

Retten til fri abort >

Digitalt undervisningsmateriale

Retten til fri abort

Hvad er fri abort? Og hvem har ret til fri abort? Dyk ned i elevpodcast og kildemateriale.

Se mere
Hvad med drengene? Ligestilling i klasselokalet>

Lærerværelset

Hvad med drengene? Ligestilling i klasselokalet

Dyk ned i det online lærerkursus om ligestilling for drengene samt facilitering af de svære snakke.

Se mere
Kvindeliv - Ud af skyggen>

Udskoling / STX

Kvindeliv - Ud af skyggen

Hvem og hvad har plads i historien? Dyk ned i dilemmaer og kampe i den nye udstilling Kvindeliv.

Se mere