Køn, krop og seksualitet før og nu Hjem // Undervisning // History to go! // Køn, krop og seksualitet før og nu Menu Køn, krop og seksualitet før og nu MÅLGRUPPE Udskoling og STX/HF FAG Historie, dansk, sundheds- og seksualundervisning TYPE UNDERVISNINGSMATERIALE En didaktiseret kildepakke med kuraterede brevkasseindlæg sendt til Caja Rude og Tove Ditlevsen Billeder af inimitet, køns- og kropskamp En elevside, hvor brevkasseindlæggene og billederne kan tilgås Længde: Kan gennemføres på 90 minutter, men vi anbefaler længere tid for at give god tid til diskussionerne og refleksioner Brevkassen som kilder Unge mennesker har til alle tider følt sig forkerte, været usikre, oplevet begrænsninger på grund af deres køn og at de ikke kunne leve op til samfundets og egne forventninger. Det er brevkasserne unikke kilder til. I brevkasseindlæggene kommer vi helt ind i de mest intime skæbner og dilemmaer, som unge mennesker i 1930’erne og 1950’erne stod i. Vi opfordrer dig til at læse brevkassedilemmaerne sammen med din klasse og bruge dillemaerne og svarene som spejl til nutidens ungdomsliv og vinduer til en anden tids syn på og oplevelse af normer, køn, krop og seksualitet. Caja Rude og Tove Ditlevsen Caja Rude (1884-1949) var redaktør på brevkassen “Spørg Ville” i Socialdemokraten fra 1939 til 1949, og Tove Ditlevsen (1917-1976) var redaktør på brevkassen “Små hverdagsproblemer” i Familie-Journalen fra 1956 til 1976. Caja Rude, ukendt årstal Tove Ditlevsen, 1947 Dilemmaerne, der er kurateret til denne kildepakke har alle temaer, som unge på tværs af tid kan spejle sig i. Dog er en væsentlig opmærksomhed i opsamlingen på undervisningen, at svarene fra Caja og Tove er bundet op på tid og sted, og at de er blevet til ud fra andre samfundsnormer og -forventninger. Normer, hvor abort var ulovligt, sex hørte til i ægteskabet, hvor homoseksualitet blev anset som en psykisk sygdom, og hvor man ikke anerkendte at være transkønnet. Opbygning af undervisning Indled med at printe brevkassedilemmaerne ud. Du finder dem nederst på siden her. Bed printeren om at printe “på begge sider”, så indlæg er på forsiden, og svaret er på bagsiden. Print så mange eksemplarer af dilemmaerne, som du laver grupper. obs, hvis du ikke printer dilemmaerne ud, så kan du bruge elevsiden her, hvor eleverne selv kan tilgå dilemmaerne. Inddel eleverne i grupper med cirka fire elever i hver gruppe. Giv hver gruppe “en brevkassepakke” og bed dem om: at læse dilemmaet højt i gruppen og diskutere følgende spørgsmål, som er skrevet på tavlen: Hvad tænker de om dilemmaet? Hvorfor? Kan de spejle dilemmaet til nutiden? Hvordan? Hvorfor/hvorfor ikke? Er det vigtigt, at vi diskuterer de dilemmaer, som de arbejder med? Hvorfor/hvorfor ikke? Hvad bliver der mon svaret? Bed dem herefter om at vende siden og oplæse svaret og diskutere følgende spørgsmål: Hvad tænker de om svaret? Er de overraskede? Hvorfor? Hvordan ville svaret mon være i dag? Foretag en fælles plenumopsamling over gruppernes diskussioner af dilemmaerne. Her kan du med fordel spørge ind til: Hvad tænker eleverne om dilemmaerne? Hvorfor? Hvilket dilemma fandt eleverne vigtigst? Hvorfor? Hvordan kunne de spejle dilemmaerne til deres eget liv? Hvorfor mon de kunne spejle dilemmaerne? Var de uenige eller enige i nogle af svarene og dilemmaerne? Er der nogle ting, som er helt anderledes i dag? Hvordan og hvorfor? Er dilemmaerne retfærdige? Hvorfor? Hvorfor ikke? obs, du kan også bruge elevsiden, hvor alle indlæggene er indskrevet, og hvor spørgsmålene er skrevet til eleverne. Rigtig god fornøjelse. Dilemmaer + Elevside Brevkasseindlæg Tryk her for at finde brevkasseindlæggene. Print dem gerne ud til eleverne. Husk at printe på begge sider. Elevsiden Find elevsiden her. Her finder I de samme brevkasseindlæg og spørgsmål som ovenfor, men der er også digitaliserede billeder.