Pædagogisk profil

Arbejdermuseet-44-of-50-1024×683

I samme øjeblik eleverne går ind gennem porten til Arbejdermuseet, træder de ind i en autentisk tidslomme i form af Arbejdernes Forenings- og Forsamlingsbygning fra 1879.

I Arbejdernes Forenings- og Forsamlingsbygning har generation efter generation diskuteret samfundsmæssige udfordringer, udviklet deres demokratiske kompetencer og fået kulturelle oplevelser. Dette ophav gennemsyrer Arbejdermuseets tilgang til institutionens arbejde med at tilrettelægge lære- og dannelsesprocesser i dag.

Fortællinger om hverdag og samfund

Undervisning på Arbejdermuseet skaber rum for, at elever finder historiske perspektiver på deres eget liv og samfundsrelevante udfordringer. Det historiske omdrejningspunkt for undervisningen er at skabe fortællinger om hverdagsliv, arbejdsliv og demokrati, der understøtter og styrker elevers oplevelse af handlemuligheder i forhold til at påvirke deres eget liv, egen samtid og fremtid.

dsc04888

Nutidig undervisning

Undervisningen på Arbejdermuseet udvikles i tæt samarbejde med elever, lærere og samarbejdspartnere og understøtter de til enhver tid gældende lære- og læseplaner for grundskole og ungdomsuddannelser.

Særlige indsatser

Er du nysgerrig på, hvordan vi udvikler undervisning? Og hvilke særlige projekter vi har? Så læs den seneste årsberetning for Skoletjenesten Arbejdermuseet.

Skoletjenesten – Videnscenter for eksterne læringsmiljøer

Arbejdermuseet udvikler undervisning og styrker læring i samarbejde med Skoletjenesten – Videnscenter for eksterne læringsmiljøer. Skoletjenesten arbejder for at udnytte den pædagogiske værdi i kulturinstitutionernes særlige læringsrum, så læring, oplevelse og faglighed kan gå hånd i hånd. Det sker gennem videndeling og samarbejde med regioner, kommuner, kulturinstitutioner, uddannelsessteder og nationale aktører i sektoren af eksterne læringsmiljøer. Læs mere om Skoletjenesten.