Dilemmabaseret undervisning

Hvordan kan historier om Danmark engagere børn og unge og få dem til at tage stilling til danskeres liv og vilkår igennem tiden? Nøgleord kan være engagement, refleksion og stillingtagen.

Læring_farlig ungdom

Historier om Danmark

I 2017 blev danmarkshistorien formidlet på nye måder over hele landet, da “Historien om Danmark” løb over de danske tv-skærme. I direkte forlængelse heraf blev der over hele lande udviklet nye formidlingstiltag under satsningen “Historier om Danmark“, hvor Slots- og Kulturstyrelsen og Nordea fonden støttede en lang række aktiviteter og tiltag der skulle  styrke og nuancere historiebevidstheden og den historiske interesse hos alle danskere, så vi uanset, hvor vi bor i landet, får en bedre forståelse af de historiske valg og begivenheder, der har ledt frem til dagens Danmark.

Dilemmabaseret undervisning

Arbejdermuseet har gennem en årerække arbejdet med dilemmabaseret undervisning som f.eks. bruges i vores undervisningsforløb om “Slaget på fælleden” og “Farlig ungdom“, hvor eleverne på baggrund af viden om den historiske periode og dilemmaer udfordres undervejs i deres historiske empati, når de skal træffe en række beslutninger på den tids menneskers vegne.

Som en del af projektet “Historier om Danmark”, udviklede Arbejdermuseet sammen med bl.a. Den gamle by i Århus og Forsorgsmuseet i Svendborg et metodekatalog, der giver ideer og inspiration til, hvordan man kan arbejde med dilemmabaseret undervisning. Kataloget findes både på danske og engelsk.

Metodekatalog

Metodekatalog, dansk  

Metodekatalog_english

_____________________________

For yderligere information om projektet, kontakt:

Ane Riis Svendsen, Undervisnings og udviklingsansvarlig; ars@arbejdermuseet.dk