“Det er bare så dejligt at snakke om det svære og også at se det i historien. Jeg vidste slet ikke, at folk før mig havde haft det sådan her.”

– Pige på 14 år til “SØSTERSKAB

Hvad er DRØMMEFABRIKKEN?

På Arbejdermuseet har vi siden 2013 arbejdet strategisk med unge og demokratisk dannelse. Med projektet DRØMMEFABRIKKEN fortsætter vi dette arbejde og fokuserer på unge kvinder og piger, der oplever lav mental sundhed og selvtillid. Det gør vi, fordi vi på Arbejdermuseet vil styrke viljen til et lige og retfærdigt samfund og ser det som et demokratisk problem, at halvdelen af pigerne i udskolingen oplever lavt selvværd, og at næsten hver fjerde pige oplever lav livstilfredshed, da det kan sætte en stopklods for deres udfoldelse og tiltro til egne evner og deltagelsesmuligheder.   

I DRØMMEFABRIKKEN vil vi med afsæt i særudstillingen KVINDELIV udvikle og styrke unge kvinders og pigers mentale sundhed gennem projektarbejder, valgfag, gratis undervisning og særligt tilrettelagte workshops i samarbejde med NGO’er og organisationer. Formålet er, at kvinderne og pigerne gennem fællesskaber og møder med historiens kvindeliv og -kamp kan udvikle deres handlekraft og livsmod i et samfund præget af præstationspres og høje forventninger. Dette vil forhåbentlig styrke deres mulighed for at drømme og at vække denne drøm til liv, præcis som kvinder har gjort før dem.  

“Ens køn skal da ikke sætte en stopper for, hvem man gerne vil være, og hvad man gerne vil opnå.”  

– Elev i 2.G i KVINDELIV, 2023

 

Hvordan arbejder vi?  

I DRØMMEFABRIKKEN arbejder vi aktivt med at skabe kreative og præstationsfri fællesskaber gennem alt fra gratis undervisning, projektarbejder, valgfag og særligt tilrettelagte workshops i samarbejde med NGO’er og organisationer, der er specialiserede inden for arbejdet med unges mentale sundhed. Vi vil gøre brug af gen- og medkurateringer, dialogcirkler, dilemmaarbejde og kreativ samskabelse for på denne måde at etablere et kollektivt sprog om de kampe, som unge kvinder og piger har stået i på tværs af tid.  

Gennemgående for vores arbejde er, at vi ikke blot fokuserer på de første og de største, dem der brød glaslofter og sparkede døre, men også på den brede masse og på hverdagskampene for at give mulighed for, at alle kan spejle sig i historiens kampe. Fordi hvis vi kun fortæller om og arbejder med de første og de største, som er unikke enere, så fastholder vi de unges oplevelse af at skulle præstere på alle parametre, og vi kan ende med at bidrage til deres oplevelse af lav selvtillid.  

Nutidige møder med historien

Hvordan møder piger og kvinder kulturhistoriens (kvinde)fællesskaber i særudstillingen “Kvindeliv“, og hvorfor er det vigtigt? Bliv klogere i den nedenstående video!

SØSTERSKAB – Et fællesskab for ti piger

I maj 2024 stiftede vi et nyt fællesskab i samarbejde med NGO’en GirlTalk. Det blev til “SØSTERSKAB”. Her mødtes vi tre gange uden for museets åbningstid og havde udstillingen “Kvindeliv” helt for selv. Få et lille indblik i vores fællesskab i galleriet herunder.

”Man får jo helt lyst til selv at gå med, når man hører det her!”  

– Elev i 1. G i KVINDELIV, 2023

Ungdommens Folkemøde – Fællesskaber, ensomhed og tabuer på tværs af tid og sted

I september 2024 deltog vi på Ungdommens Folkemøde i samarbejde med organisationen: “Ventilen“, der arbejder for at mindske ensomheden blandt unge mennesker. Til Ungdommens Folkemøde afviklede vi to workshops. Her skulle de unge på baggrund af historiske og nutidige brevkasseindlæg med fokus på ungdomsliv, ensomhed, fællesskab, skam, tabu, kropsforandringer, (u)lykkelig kærlighed og flertalsmisforståelser give gode råd til de anonyme skribenter. De unge vidste bare ikke, om de gav gode råd til et menneske i for- eller nutiden, da vi havde renset indlæggene for tid og sted. Når eleverne skulle gætte på, hvorvidt deres dilemmaer var nutidige eller historiske, skød de forkert. Det, de troede, var historisk, var nutidigt, og det, de troede, var nutidigt, var historisk. Det blev tydeligt for eleverne, at de oplevelser, de som unge går og tumler med i dag, er genopdagelser af, hvad mennesker på tværs af tid og sted har oplevet, følt og tænkt!

Eleverne skrev deres råd ned på brevduer, som de var klar til at sende ud i verden for at aftabuisere det tabuiserede og normalisere det, som vi alle går og bøvler med, men som giver os oplevelser af at være forkerte! Et råd, der gik igen på tværs, var: “gå sammen i fællesskaber og tal om det svære, så kan det blive bedre”.

Projektet er støttet af:

44D8858A-8934-46E2-AAC4-79E0DF892B53_1_201_a

KVINDELIV>

Udstilling

KVINDELIV

Læs om undervisnings- og udstillingsprojektet "KVINDELIV" her!

Læs mere
Museumsrebeller>

Ungeinddragelse

Museumsrebeller

Læs mere om vores arbejde med unge og inddragelse her!

Læs mere
Kvindeliv - Ud af skyggen>

Undervisningsforløb

Kvindeliv - Ud af skyggen

Læs mere om undervisningsforløbet "Kvindeliv - Ud af skyggen" målrettet udskoling og STX/HF her!

Læs mere