UHØRT UNGDOM Hjem // Undervisning // Udviklingsprojekter // MUSEUMSREBELLER // UHØRT UNGDOM Menu Hvordan får man modet til at sig frem? Hvad har man egentlig ret til? Og hvilke kompetencer kræver det for at være egnet til at deltage i samfundet og dets debatter? Det var nogle af de spørgsmål og tematikker, som undervisnings- og udstillingsprojektet UHØRT UNGDOM fra 2015 til 2016 fokuserede på. “Nu vil jeg gerne træde frem” – Museumsrebel, 2016 Baggrund På det teoretiske plan er danske unge europamestre i demokrati, men alligevel sætter mange unge spørgsmålstegn ved egne kompetencer, når det kommer til at kunne engagere sig i demokratiet og udtrykke egne holdninger. På Arbejdermuseet har vi et særligt fokus på at styrke unges demokratiske kompetencer og selvtillid, hvorfor vi med undervisnings- og udviklingsprojektet: UHØRT UNGDOM skabte en platform og et rum for debatter og diskussioner om demokrati og ungdom, så de unge kunne udvikle deres demokratiske selvtillid og handlekompetencer ikke bare i teorien, men også i praksis. Samarbejdet med de unge Udstillingen blev udviklet med unge fra grundskolen, efterskoler og ungdomsuddannelser, hvor de unge indgik som medkuratorer og -producenter på både undervisning og workshops. Det var Arbejdermuseets første udstilling, hvor læring og undervisning var udgangspunktet og rammen for udstillingens indhold, scenografi og kommunikation. Ud over selve undervisningen blev der afviklet workshops og debatter, hvor unge i samarbejdet med museet satte forskellige spørgsmål til debat lige fra hjemløshed blandt unge, hverdagsøjeblikke på asylcentre, børn, unge og sorg, 16 års valgret og demokratiske kronjuveler. Eleverne indgik som medkuratorer på udvælgelsen af demokratiske kronjuveler. Eleverne kom med bud på, hvad der binder samfundet sammen. Eleverne indgik som medproducenter på udstillingens scenografiske opbygning. En af tematikkerne, de unge ville sætte fokus på, var valgretsalderen. Eleverne deltog i og var medudviklere på undervisning og workshops. Eleverne kunne træne deres demokratiske stemme i udstillingens TALERBOX. Dokumentation Hvis du ønsker mere viden om udstillingen, processen, undervisningen, workshopformaterne, selve samarbejdet med eleverne eller om resultaterne af samarbejdet, anbefaler vi, at du fordyber dig i nedenstående oplæg og presseomtaler. Oplæg og presseomtale UHØRT UNGDOM - Museumsrebeller på Arbejdermuseet Oplæg fra 2016 v. Program- og Publikumschef Linda Nørgaard Andersen ved ODM's formidlingsseminar om samskabelsen og processen med UHØRT UNGDOM. Museerne slipper tøjlerne – de unge tager over Artikel fra DR omkring samarbejdet med de unge, og hvad de unge får ud af samarbejdet. Danske skoleelever ikke værd at lytte til Artikel fra 2016 bragt i Folkeskolen omkring undervisningsindsatsen i arbejdet med UHØRT UNGDOM og udviklingen af de unges demokratiske selvtillid samt handlekompetencer. Elevbesøg på Arbejdermuseet Klip fra TV-Ishøj, der dokumenterer et ung-til-ung workshopformat med elever fra Ishøj Kommune i UHØRT UNGDOM.