Erhvervsuddannelser: Hoved og hænder

Hvordan er hverdagen og arbejdslivet på en lære-/arbejdsplads? Og hvad udgør egentlig det gode arbejdsliv?

undervisning_haandensarbejde_arbejdermuseet

I dette skræddersyede undervisningsforløb til Erhvervsuddannelser sætter vi fokus på faget “arbejdspladskultur” og de byggesten der skal til for at skabe et godt fundament for elevernes fremtidige arbejdsliv.

På museet kommer eleverne i grupper til at arbejde sanseligt og fysisk med en række af udstillingen Håndens arbejdes aktiviteter.  Undervejs udfordres de til at reflektere over udstillingens tematikker og aktiviteter både sammen og individuelt.

Aktiviteterne mimer på forskellig vis elementer der har med Arbejdslivet at gøre. Eleverne møder således repræsentationer af forskellige sider af arbejdslivet, diskuterer dem med deres skolekammerater og får et individuelt og konkret overblik over, hvad der har betydning for dem, når de skal bygge fundamentet for det gode arbejdsliv.

Det var fedt, at man kunne få lov at prøve nogle ting på udstillingen, så det ikke var sådan et tørt museum, hvor du kan gå og se på en masse gamle malerier og så lige læse om det på et skilt ved siden af. Det var helt klart en positiv overraskelse ved museumsbesøget

                       Kenneth Jensen Terpet, elev på 2. hovedforløb som EUX Elektriker på Frederiksberg TEC.


Forløbet understøtter følgende af de didaktiske principper fra bekendtgørelsen for Erhvervsfag 2, Arbejdspladskultur (pkt. 3.1) 

  • Undervisningen i faget arbejdspladskultur skal støtte elevens personlige udvikling, almene og generelle kompetencer i forhold til elevens livsduelighed og arbejdsmarkedsparathed.
  • Undervisningen skal tilrettelægges med fokus på elevens undersøgende og reflekterende praksis og støtte elevens indlæring på tværs af fag.
  • Undervisningen medvirker til at styrke elevens afklaring af uddannelsesvalg.

Varighed 

90 minutter

Pris 

Forløbet er gratis og kan bookes fra den 20. november 2019 og frem til 1. juni 2020.

Lærerressourcer

Lærervejledning, Hoved og hænder 

Læs med når elever fra EUX, Frederiksberg TEX, Thomas Palmelund, underviser ved Frederiksberg TEC og Ane Riis Svendsen, undervisnings- og udviklingsansvarlig ved Arbejdermuseet, beskriver og eksemplificerer, hvordan samarbejdet og udviklingen af forløbet “Hoved og hænder” har medført nye perspektiver på hvordan museer og EUX uddannelser kan bruge hinanden.

På besøg i fortiden for at finde nutidens gode arbejdsliv

Booking 

Book forløbet her

 

GIF_HåndensArbejde

x

VIL DU MODTAGE NYHEDER FRA OS? 🚩Tilmeld dig vores nyhedsbrev her