Dette er en undervisnings- og ressourceside til forløbet “SOSU – Mig og mit fag” i udstillingen Kvindeliv, der står på Arbejdermuseet fra oktober 2023 til august 2025. Her på siden kan du dykke ned i en idébank med forslag til konsolideringsøvelser, dilemmakort over husassistenter og tjenestepiger samt idéer til materialer, I kan arbejde videre med. Du finder beskrivelser af øvelser både i film- og skriftligt format. Materialet lægger op til en socio-kulturel didaktik, hvor eleverne gennem samarbejde og fælles dialoger når frem til nye erkendelser. Rigtig god fornøjelse! Samlet og generel lærervejledning til konsolidering efter “Mig og mit fag” Herunder finder du en samlet lærervejledning med alle øvelser. Du kan også vælge at scrolle ned over sitet her, og finde alle øvelserne individuelt med tilkoblede lærervejledninger på film. Lærervejledning på film Skriftlig lærervejledning Tjenestepigeerindringer Hvilke livs- og arbejdsvilkår havde tjenestepiger i slutningen af 1800- og starten og af 1900-tallet? Og kan de mon overføres til nutidens arbejdsmarked? Dyk ned i tjenestepigeerindringer her. Lærervejledning på film Skriftlig lærervejledning Tjenestepigeerindringer Se Danmarks slavinder (2015) Hvordan var livet som tjenestepige? Se afsnit fire, “Danmarks slavinder” (30 minutter) i serien “Ludere, lommetyve og lirekassemænd” af Liv Thomsen og bliv klogere. Lærervejledning på film Skriftlig lærervejledning “Danmarks slavinder” (2015) Klik på billedet og find “Danmarks Slavinder”. Associationsøvelsen Hvad kommer eleverne til at tænke på, når de hører faglig identitet? Lav associationsøvelsen og sammenlign gerne med elevernes indledende tanker fra før forløbet “Mig og mit fag”. Lærervejledning på film Skriftlig lærervejledning Associationsøvelsen Klik på billedet, så åbner øvelsesarket. Identitets- og dilemmakort over tjenestepiger i 1899 Hvilke dilemmaer stod tjenestepiger i 1899, dengang Marie Christensen begyndte sin organisering? Det kan I blive klogere på med disse dilemmakort. Lærervejledning på film Skriftlig lærervejledning Identitets- og dilemmakort Klik på billedet herunder for at åbne kortene. Dilemmakort for husassistenter i 1950’erne Hvordan mon det var at arbejde som husassistent i 1950’erne? Er der mon nogle faglige udspændtheder, der går igen i nutidens arbejdsmarked? Og hvordan var opdelingen mellem privat, professionel og personlig dengang i forhold til i dag? Dyk ned i dilemmakortene. Lærervejledning på film Skriftlig lærervejledning Dilemmakort Klik på billedet for at åbne dilemmaerne. Støttespørgsmål Klik på billedet for støttespørgsmål. Min faglige stolthed Hvorfor skal eleverne være fagligt stolte? Og hvad vil faglig stolthed egentlig sige? Dyk ned i øvelsen her. Lærervejledning på film Skriftlig lærervejledning Mødet-på-midten-ark Klik på billedet og print mødet-på-midtet-arket. Genstande Hvilke spor vil SOSU-eleverne gerne sætte i fremtiden? Og hvilke genstande, kan opsummere og materialisere elevernes faglige identitet? Tag genstande med, der kan konkretisere SOSU-faget og elevernes faglige identitet. Lærervejledning på film Skriftlig lærervejledning Pixi-guide over professionaliseringen af faget Hvordan blev SOSU-faget til det, vi kender i dag? Og hvorfor blev det egentlig professionaliseret? Se eller læs denne pixi-guide over professionaliseringen af faget. Pixi-guide på film Skriftlig pixi-guide