Kampspirer Hjem // Trivsels- og drømmesite // Kampspirer Menu Hvad mener eleverne, at der skal kæmpes for i deres eget liv og/eller i samfundet? Hvordan vil de gøre det? Og hvorfor er det vigtige kampe? Lad dem udfylde deres egne kampspirer over de kampe, de vurderer, er vigtige at kæmpe i deres eget liv og tid. På den måde kan I udvikle elevernes handlekraft og -kompetencer samt udvikle et fælles sprog for, hvorfor det nogle gange kan være svært at være et ungt menneske. Øvelsen tager cirka 45 minutter, men kan skaleres. Øvelsen er oplagt at bruge som optakt til “Klassens fane“. Bed eleverne om at færdiggøre sætningen: “en kampspire er en…” og at dele deres sætning med deres sidemakker, når de har færdiggjort sætningen. Foretag en dialogisk plenumopsamling i klassen og skriv elevernes sætninger op på tavlen. Print mælkebøtterne, som du finder herunder, ud og lad eleverne vælge den farve, der taler mest til dem. Bed eleverne om at udfylde hvert mælkebøtteblad med en kamp eller en uretfærdighed, de har lyst til at forandre, eller som de observerer og synes, at andre skal forandre. De kan tegne, skrive eller mindmappe Når eleverne har udfyldt bladene, bed dem da om at udfylde nældens rod med måder, hvorpå man kan forandre de uretfærdigheder eller handle på de kampe, de observerer. Det kan for eksempel være, at man skal samles i fællesskaber, gå på gaden i demonstrationer, strejke, lave en blokade, indsamle underskrifter eller sige fra over middagsbordet. Når eleverne har udfyldt både blade og rødder, inddel dem i mindre grupper, hvor de skal dele deres kampspirer og foretag afslutningsvist en dialogisk plenumopsamling i klassen I kan med fordel hænge jeres kampspirer op i klassen. Trivsels- og drømmesitet er støttet af: