Kvindeliv – Ud af skyggen Hjem // Undervisning // Gymnasiale uddannelser // Kvindeliv – Ud af skyggen Menu Kvindeliv – Ud af skyggen TYPE Undervisning på Arbejdermuseet MÅLGRUPPE Ungdomsuddannelser FAG Historie, samfundsfag og dansk VARIGHED 90 minutter + forberedelse PRIS 650 kr. Hvem og hvad har plads i historien? Hvem har skrevet den? Hvad driver den frem? Og hvordan er eleverne egentlig selv historieskabt og -skabende? Alt det og meget mere dykker vi ned i i forløbet “Kvindeliv – Ud af skyggen”. Her får eleverne gennem dilemmabaseret arbejde og i mødet med historiske scenarier med fokus på arbejderkvinderne styrket deres historiebevidsthed og udviklet kritisk analytiske perspektiver på den gængse historieskrivning. Arbejderkvinderne og eleverne “Kvindeliv – Ud af skyggen” henvender sig til elever på ungdomsuddannelser, og i det dilemmabaserede forløb kommer eleverne til at styrke deres demokratiske dannelse, historiske bevidsthed og empati ved blandt andet at dykke ned i arbejderkvindernes historiske og nutidige kampe for retten til egen krop, retten til ligeløn, retten til selvbestemmelse og selvfølgelig retten til demokratisk deltagelse. Gennem genstande, poesi, citater og uddrag fra erindringer, vil eleverne stifte bekendtskab med kvindernes faglige og politiske organisering, de kvinder, der gik forrest, og de kvinder, vi ikke kender meget til, men som var i alle samfundets kroge, og hvis historier ind til nu har været ufortalte. Forløbet afsluttes med en kobling til og spejling af elevernes livsverden i en diskussion om, hvordan de kan være med til at skabe ligestilling og fremdrift i historien og i samfundet, og hvilke kampe de står i og overfor. I forløbet vil vi facilitere de svære snakke om køn, seksualitet og ligestilling ud fra dialogisk-demokratiske principper til undervisningsfacilitering, og vi vil have et stærkt fokus på repræsentation af køn og seksualitet, så alle elever oplever, at det er trygt at deltage med ytringer, holdninger og refleksioner. Mål med undervisningen Forløbet understøtter kernestofområder fra henholdsvis: Historie: Forandringer i levevilkår, teknologi og produktion gennem tiden Hovedlinjer i Danmarks, Europas og verdens historie fra Antikken til i dag Politiske og sociale revolutioner Demokrati, menneskerettigheder og ligestilling i nationalt og globalt perspektiv Historiebrug og -formidling Historiefaglige teorier og metoder Samfundsfag: Magt- og demokratiopfattelser samt rettigheder og pligter i et demokratisk samfund, herunder ligestilling mellem kønnene Samfundsforandringer og forholdet mellem aktør og struktur Politisk meningsdannelse og medier, herunder adfærd på de sociale medier Dansk: Litteraturanalyse og -fortolkning Anvendelse af relevante litterære metoder Litteratur-, kultur-, og bevidsthedshistoriske perspektiveringer For både Historie, Samfundsfag og Dansk kommer eleverne til gennem kildearbejdet at blive i stand til at behandle og diskutere historiske, nutidige og fremtidige problemstillinger og forandringsmønstre. Eleverne kommer yderligere til gennem analysearbejdet at blive i stand til at diskutere og perspektivere mennesket som historieskabt eller -skabende og analysere samspillet mellem mennesker, natur, kultur og samfund gennem tiderne, hvilket understøtter elevernes demokratiske dannelse. Booking Book undervisning Generel lærervejledning til før besøget på Arbejdermuseet Herunder finder du en generel lærervejledning til forløbet. Lærervejledningen indeholder idéer til øvelser, I kan foretage inden besøget samt generel introduktion til undervisningen på Arbejdermuseet samt de kernestofområder, I kommer til at berøre. Du kan selv vælge, om du foretrækker at læse eller se lærervejledningen. Vi henviser til undervisnings- og ressourcesiden for lærervejledning og idébank over øvelser, I med fordel kan gøre brug af for at konsolidere på undervisningen på Arbejdermuseet. Lærervejledning på film Skriftlig lærervejledning De svære normative snakke Vil du blive klogere på, hvordan vi faciliterer de svære normative identitetssnakke om køn, krop, seksualitet, rettigheder, klasse, etnicitet og religion? Og vil du have gode råd til, hvordan du selv kan facilitere og åbne for dialogerne i din egen undervisning? Så kan du lytte til podcasten “De svære normative snakke” her. I podcasten deltager: Tekla Canger, lektor og ph.d. ved Københavns Professionshøjskole samt forfatter til bogen ”Kønsbevidst pædagogik” Amalie Stærke, museumsinspektør på Arbejdermuseet Podcasten er produceret af Sarah Sander Laugesen.